vrijdag 7 september 2012

Schuldgevoelens

In de afgelopen jaren, en zeker sinds ik zelf moeder ben, is het me opgevallen dat bijna alle moeders last van schuldgevoelens hebben. En dan doel ik op moeders die het beste met hun kind voor hebben.

Een moeder die vier dagen per week werkt omdat ze anders niet rond kunnen komen voelt zich schuldig omdat ze niet genoeg tijd met haar kind doorbrengt en zoveel mist. Ze is geneigd om extra speelgoed te kopen of op hun gezamenlijke dagje vooral leuke dingen te doen.
Een moeder die twee dagen werkt voelt zich schuldig omdat haar kind naar een opvang gaat en zij het zo heerlijk vindt om die dagen voor zichzelf te hebben. Maar tegelijkertijd heeft ze het gevoel dat ze in een spagaat zit, nergens 100% zich kan inzetten. Parttime moeder, parttime werknemer.
Een thuisblijfmoeder schaamt zich dat ze niet werkt. Tenslotte vragen mensen daar vaak als eerst naar. Ook vindt ze het jammer dat ze geen bijdrage kan leveren aan het gezinsbudget of mist ze het contact met andere volwassenen.
Herkenbaar?
Je bent duidelijk niet de enige met dit soort gevoelens! Een paar keer per maand kom ik met een groepje jonge moeders bij elkaar en bij iedereen hoor ik dezelfde soort vragen.

Andere mensen vinden dingen van mijn keuzes of mijn opvoeding, wat moet ik daarmee?
Doe ik het wel goed?
Ik heb het gevoel dat ik niet alles kan doen wat er van mij verwacht wordt.
Ik heb geen tijd voor mezelf.
Ik wil wat bijdragen aan de samenleving.

Laat je niet opfokken door wat andere mensen vinden van jouw situatie. Iedereen heeft meningen over van alles en nog wat. En in Nederland zijn we zo lomp om dat ook nog recht-voor-z’n-raap te ventileren. Jij weet wat het beste voor jezelf, je gezin en jouw kind is. Sta daarvoor. Als iemand je wilt vertellen hoe je het anders zou moeten doen, mag je best zeggen: “Ik kies ervoor om het nu zo te doen. Maar bedankt dat je meedenkt” (met een big smile).

Zeg tegen jezelf dat je je best doet, en dat je een schouderklopje verdient. Want moeder zijn kost je wat, en daarvoor mag je best trots op jezelf zijn. Koop een mooi bosje bloemen of een doosje chocola voor jezelf. Kaartje erbij ‘voor de beste mama ter wereld’.
Want dat ben jij, voor jouw kind!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!