vrijdag 19 april 2013

Hand van de knip

De laatste tijd hoor je politici steeds vaker zeggen dat ‘wij burgers’ onze hand niet op de knip moeten houden. Dat we niet zo hard moeten sparen! Het gemiddelde spaargeld schijnt enorm toegenomen te zijn sinds de crisis. Foei toch! Ze zeggen dat we vooral huizen, auto’s en wasmachines moeten blijven kopen.
Nou weet ik niet over welke burgers ze het precies hebben, maar in mijn omgeving zie ik geen grote veranderingen vergeleken met eerst. (dit kan ook aan mijn vriendenkring liggen uiteraard..)

Een wasmachine koop je, als de jouwe kapot is, en niet voor de lol dacht ik.
Een auto, tja... ik ken niet veel mensen die om de haverklap een nieuwe auto kopen. Maar misschien is dat in de vriendenkring van politici anders, en doen ze dus eigenlijk een dringend beroep op hun vrienden.
Huizen worden nog steeds gekocht. Diverse stellen (van die trouwlustige types ook..) zijn hard op zoek naar het juiste huis, en als je Funda een beetje bijhoudt zie je ook regelmatig verkochte huizen voorbij komen.

Al met al heb ik niet het idee dat we enorm krenterig zijn geworden sinds de crisis. We letten op de centen, maar dat is altijd verstandig. En met het oog op de werkeloosheid, lijkt het me heel verstandig dat ‘de burger’ wat spaargeld achter de hand heeft. Het huidige rentepercentage is in elk geval geen reden om te sparen, want de spaarrente bedroevend laag.

Wil de burger die teveel spaart zich even laten horen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!