zaterdag 8 november 2014

Onderhoud aan je huis

Zo op het eerste gezicht zien de meeste huizen er wel aardig uit. Alles lijkt wel te lopen, groot onderhoud zie je niet en dus denk je dat het er ook niet is.
Dit geldt ook voor ons huis. Het huis is zo'n 30 jaar oud, en ziet er op het oog prima uit. Fundering is goed, dak is goed, kozijnen zitten aardig in de verf etc.

Nu wonen wij hier alweer een tijdje, en merk ik dat de dingen die me niet zo erg opvielen tijdens de vele bezichtigingen, nu toch naar de oppervlakte drijven. En geloof me, ik had al veel huizen gezien en inspecteerde grondig!
Ons onderhoudsplan was simpel. Eerst dakramen/dakkapel en zolderindeling aanpakken, dat hadden we uitgesteld. Dakramen moeten echt vernieuwd want ze gaan bijna niet meer open of dicht. Dat is dus een must. Daarna sparen voor de nieuwe keuken, hopelijk over 4 jaar gerealiseerd. Hopen dat de keuken nog zo lang meegaat dus.. En dan eventueel ook die mooie houten vloer op de benedenetage (langgekoesterde wens).

Pop-up

Maar soms zijn er dringender dan we dachten. En eigenlijk hebben we geen rekening gehouden deze met plotselinge 'pop-up' onderhoudswerkzaamheden. Dingen die dringender blijken dan ze eerst leken.
Ons slaapkamerraam bijvoorbeeld is nog enkel glas. Enige raampartij met enkel glas, dus geen probleem. Ons idee was om tegen de tijd dat het kozijn echt aan vervanging toe is, het te vervangen door een kunststof kozijn met HR++ glas. Dus dat kon nog wel 10 jaar duren.
Nu leef ik daar een tijdje, en zie ik dat de hoeveelheid vocht hoog is elke ochtend. Soms duurt het een dag voor het weg is, terwijl alle ramen op de etage open staan..hmm. Ik zie ook schimmelontwikkeling en verf die eigenlijk niet goed op de kozijnen zit. Houd ons kozijn het wel verantwoord nog 10 jaar?
Stel dat de CV ketel kapot gaat. Is toch rond de 2000 euro. Dat zou een onaangename verrassing zijn natuurlijk. En zo kan je nog wel even doorgaan.
Misschien die houten vloer maar uit mijn hoofd zetten... En hard doorsparen voor de grotere onderhoudsklussen. Sparen voor je onderhoud is echt wel belangrijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!