vrijdag 14 november 2014

Wat zou je doen, met een ..

Miljoen! Lekker makkelijk, een miljoen is voor de meeste mensen een totaal onbereikbaar getal, en natuurlijk zou je daar de gekste dingen mee kunnen doen.

Toch denk ik wel eens, als ik meer geld had dan zou ik ook meer goeds kunnen doen. Dan zou ik vast veel vrijgeviger zijn, of makkelijker nog mensen helpen of grote sommen geld weggeven. Is dat zo?

Ik deed een experiment. Stel dat ik 100.000 euro zou krijgen. Dat bedrag is wat 'dichter bij huis' dan een miljoen, en dat maakt het wat concreter.

Ik begon meteen met schrijven. Aflossingsvrije hypotheek aflossen, nieuwe keuken, zolderverbouwing. Hmm, toen was het geld alweer bijna op. Weinig ruimte voor die vrijgevigheid die ik er graag in wilde hebben.
Nogmaals proberen, en nu iets beter nadenken. Wat zou ik willen geven? Een weduwevrouw uit het buitenland een pensioentje aanbieden, een grote gift naar een project in mijn kerk, een deel van het geld apart zetten om vrijgevig te kunnen zijn door het jaar heen. (Dat is leuk!)
En ook een zolderverbouwing, nieuwe keuken en een stukje aflossen op onze hypotheek. 

Deze balans bevalt me stukken beter. Niet alleen maar 'ikke, ikke, ikke', maar balans. Zo zou ik dus met 100.000 euro ongeveer de helft weggeven of ervoor reserveren, en ook ongeveer de helft gebruiken voor verbetering van onze woning/financiële situatie.
Blijkbaar moet je soms twee keer nadenken wat je met je geld wilt doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!