woensdag 3 december 2014

Speen afleren

Mijn zoon is net 3 jaar, dus de hoogste tijd om de speen af te leren. Hij mag de speen al twee jaar alleen nog met slapen, maar toch is hij nog erg fan. Wij doen dit soort 'grote' veranderingen meestal in de vakantie. Vaak de kerstvakantie of zomervakantie, zodat we zelf wat relaxter zijn als we wat minder zouden slapen.
Nu waren we net verhuisd in de vorige kerstvakantie, dus een slecht moment. In de meivakantie leerden we onze kinderen samen op een kamer slapen, dus ook toen een slecht moment. En in de zomer kwam de baby. Ook een slecht moment. Dus is hij inmiddels al 3, en is het echt tijd.

Vandaag dacht ik, hup afgelopen ermee. We gaan er nu mee stoppen. Dus ik stelde hem voor dat hij zijn spenen weg zou gooien, omdat hij een grote jongen is. Bovendien heeft zijn babybroertje ook geen speen, dus hij hoeft het ook niet. Zonder problemen ging hij akkoord. Ik deed de spenen in een zakje, en hij gooide ze in de prullenbak. Klaar.
Serieus, zou het zo makkelijk zijn? Waarom had ik het dan niet eerder gedaan?

Oke, het was niet ZO makkelijk. Met het middagslaapje nam hij zijn nieuwe knuffel mee in bed ter vervanging van de speen. Na 5 min toch huilen. Ik wil een speen. Dat kan dus niet meer. Uiteindelijk heeft hij het middagdutje overgeslagen. Prima.
Na het avondeten was hij supermoe, en is hij gewoon gaan slapen! Met knuffel, zonder speen. Hij zei nog wel: "Mama, ik wil een speen. Ik vind een speen zo lekker." (smelt..)
Weet ik lieverd, maar dat kan niet meer. Slaap lekker...

2 opmerkingen:

  1. Lijkt me inderdaad best lastig. Tobias is gelukkig overdag al van zijn speen af, maar inderdaad als hij gaat slapen dan heeft hij hem nog wel nodig...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Binnen 2 dagen vroeg hij er niet meer om! Ik wilde dat ik dit veel eerder had gedaan. Echt! (maar ik durfde niet... bang voor m'n nachtrust)

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!