woensdag 25 februari 2015

Melk, niet zo goed voor elk

Niet iedereen kan even goed tegen melk. Lastig! Dat merkte ik toen ik zelf melk uit mijn eetpatroon ging schrappen. En dan alleen producten waar echt melk(eiwit) in zit. Dus niet de producten die eventueel 'sporen van melk' kunnen bevatten.

Melk wordt bijna overal ingestopt. Terwijl dat natuurlijk totaal niet nodig is.
Koekjes? Bijna altijd melk in. Nodig? Helemaal niet. De meeste koekjesrecepten bevatten helemaal geen melk. Waarom dan toch in de fabrieksproducten?
Ik vermoed omdat melk een goedkoop ingrediënt is.

Het rare is dat ik er nooit achter zou zijn gekomen als ik die etiketten niet was gaan lezen.

Waar zit vaak melk in, terwijl je dat niet zou verwachten?
- Pure chocola.
- Chips. Serieus, bijna alle chipssoorten en merken... (behalve bolognese van de AH)
- Bijna alle pakjes en zakjes om je eten mee te kruiden. (Naast dat er vaak melk in zit, bevat het ook vaak toegevoegd suiker. Naar mijn idee ook overbodig, dus gelukkig aten wij al bijna nooit pakjes meer.)
- Taart (zelfs appeltaart..)
- Taksi en andere frisdranken
- Boter
- Sauzen
- Frituursnacks
- Bolletjes, krentenbollen
- Friet (soms) omdat er een speciaal laagje op zit wat krokant wordt, daar zit melk in.

Ik was best verrast. Ben jij wel eens verrassingen tegengekomen bij het nalezen van etiketten?

1 opmerking:

  1. Mijn schoonzus heeft coeliakie (gluten intolerantie) en dan verbaast het me altijd weer in hoeveel dingen gluten zitten

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!