woensdag 11 februari 2015

Van wintertuin naar lentetuin

Op dit moment is mijn tuin nog vrij grauw. Er staan wat groenblijvende planten in, en zelfs iets met een rood kleurtje, maar verder is het saai. Oogt een beetje grijs zelfs. Denk dat dit vooral komt door de wolken, en de afwezigheid van een lekker stralend zonnetje. Wat een werk ligt daar nog te wachten.

Over niet al te lang kan ik weer gaan zaaien voor mijn moestuin. Binnen uiteraard. Zodat de zaadjes vast op kunnen komen, en sterk zijn op het moment dat ze naar buiten gaan. Toch heb ik nog niet echt het gevoel dat het daar tijd voor is. De lente lijkt nog zo ver weg. Ik kan me niet voorstellen dat ik dit voorjaar en deze zomer weer uit eigen tuin zou kunnen eten.
Om te kunnen oogsten, moet je zaaien. Ook als je daar nog geen zin in hebt, want anders krijg je spijt.

Dat is een universeel principe. Als je goed opgevoede tieners wilt, moet je ze goed opvoeden als ze klein zijn. (ook als je geen zin hebt) Als je een mooi diploma wilt, moet je daar eerst hard voor werken. Als je een lage hypotheekschuld wilt, moet je daarvoor sparen en aflossen. En dus kun je andere dingen niet doen, die je zou willen. Zin moet je maken. Eerst zaaien, dan oogsten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!