zaterdag 7 maart 2015

Laten verleiden tot een potje babyvoeding

Mijn babyzoon krijgt alleen maar borstvoeding. Ondanks dat het CB al zegt dat je met 4mnd met bijvoeding mag beginnen. Foei ;)
Met 4 maanden beginnen wilde ik sowieso niet, dus ik heb het lekker uitgesteld (en niks gezegd..)

Rond de 6mnd probeerde ik eens voorzichtig een hapje banaan. Hij vond het niet lekker en niet vies, leek het, maar na 1 hap deed hij zijn mond niet meer open. Prima. Dag erna hetzelfde. Dus ik liet het lekker zitten.
Weekje later nog eens geprobeerd, nu 2 hapjes, en daarna zijn mond op slot. Grapjas!

Dit gedrag herkende ik niet van de andere twee, die vonden fruit meteen geweldig. En zeker de jongen! Hij zat binnen no time op een heel stuk fruit. Elk kind is anders, en dat klopt dus ook.

Vorige week probeerde ik eigen gekookte wortels, en deze week brocolli. Allemaal hetzelfde resultaat. Twee happen en klaar. Ook de banaan is nog steeds geen hit.
Ik weet dat ze zeggen dat ze het soms 10 keer moeten proberen voordat ze het lusten, maar ook bij banaan is dat nog niet zo gegaan.

Gister stond ik in de supermarkt bij de luiers, en toen lonkten de potjes babyvoeding naar me. Gek genoeg kocht ik een potje biologische wortelen, en een potje peer.
Thuisgekomen dacht ik, waarom eigenlijk? Blijkbaar heeft hij nog geen behoefte aan vaste voeding. Dat is toch oke?!

Waarom laat ik dan iets, me ervan overtuigen dat mijn klaargemaakte eten niet lekker genoeg is voor hem? Ben ik ergens zo onzeker daarover dat ik dus potjes mee naar huis ga nemen?
Blijkbaar.
Gelukkig herkende ik het thuis, en staan de potjes nu lekker in de kast te wachten. Tot het moment dat hij onderweg een keer zoiets nodig zou hebben. Voorlopig lekker nog aan de melk. Als hij honger heeft laat hij het echt wel merken!

3 opmerkingen:

  1. Komt vanzelf wel, toch? :) Tot 1 jaar is het sowieso toch bijvoeding :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon doen wat je hart je ingeeft. Jij hebt ze negen maanden onder je hart gedragen. Daardoor ken jij je kinderen beter dan wie ook op deze aarde. Dus ook wat ze nodig hebben. Ook ik mocht niet zo lang alleen borstvoeding geven van de consultatiepolitie. En potjes kant en klaar babyvoer vonden ze allebei mijn kinderen niet te eten. Dus toen ze eraan toe waren heb ik ze gewoon met de pot mee laten eten. Intussen zijn ze 15 en 18 (zucht, ik word oud....) hebben een gaaf gebit, zijn zelden ziek en lusten ook een heleboel. Sterkte met het eigenwijs zijn, dat verdienen je kinderen: het beste van het beste :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie! Inmiddels eet hij nog steeds geen bijvoeding. De laatste twee keer dat ik het probeerde ging hij erna spugen. Dus ik laat het lekker zitten ;) komt vanzelf!

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!