woensdag 25 maart 2015

Overvloedige moestuintjes

De befaamde moestuintjes zijn riant bedeeld met zaden. Grappig genoeg komen ze vooral aan de zijkanten hard naar boven, alsof de zaden allemaal aan de randjes van de zakjes zitten.
Leuk toch, voor de kinderen, al die groene sprietjes. Het staat vrolijk. Maar binnen twee weken begint het te woekeren, en uit z'n doos te groeien.

Het plantje wat als eerst opkwam was bij mij broccoli. Ik heb er zeker 10 grote sprieten in zitten. Ervaring heeft me geleerd dat broccoli niet heel makkelijk te kweken is. Lang niet alle planten overleven het. Dus meer dan een zaadje zaaien is wel slim. Wat ik wel weet is dat broccoli veel ruimte nodig heeft. 20 cm in het rond, en ook moet de plant wat diepgang kunnen hebben. Tja, wat moet ik nu met mijn 10 sprietjes? Die moeten echt nodig verpot worden. Naar buiten kan nog niet (als ik al zoveel ruimte voor ze zou hebben). Eerst maar in een grotere pot dus, plantje voor plantje. Maar dat is dus al gauw 10 potjes van 10 cm doorsnee op je vensterbank. En dan heb ik nog niet eens alle 20 soorten moestuintjes in huis (gelukkig misschien?).

Het is gewoon teveel!
Ik vind het logisch dat je veel wortelplantjes krijgt. Want een plantje, wordt ook maar een wortel. Maar een broccolizaadje wordt een hele broccoli. Een cherrytomatenzaadje, wordt een hele hoge plant van 50 cm met diverse zijtakken en vele tomaten.

Ik ben blij dat ik een tuin heb, en alles over 6 weken naar buiten kan doen. Bij mij zal het recht van de sterkste plant zeker gaan gelden. Want zoveel ruimte heb ik ook weer niet.. Iemand misschien nog wat planten nodig voor z'n volkstuin?

Hoe gaat het met jullie moestuintjes? Waar ga jij de planten laten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!