vrijdag 21 augustus 2015

Focus op sparen

In de vakantie vergeet ik makkelijker mijn spaardoelen. Soms omdat ik zo aan het genieten ben van de rust, of omdat ik denk 'ik heb toch een vakantiebudget!'. Soms omdat je even makkelijk wilt doen, en dus toch maar even een patatje gaat halen of uit eten gaat.
Alle bedragen bij elkaar optellen levert je toch even een schok op. Een reality-check. Oja, dat is toch best veel geld... Ik heb nog zoveel plannen. Die plannen kosten vaak geld. Als je een huis wilt kopen moet je echt een aardige soms geld meenemen, (zie ook deze blog) of als je weer wilt gaan studeren. Ook voor een eigen bedrijf heb je soms een investering nodig, of voor verbouwingen in je huis.

Dus tijd om de 'rem' weer op het uitgeven te zetten, en weer te focussen op sparen.

Mijn stappen:
- Nee zeggen. Tegen snel wat halen, tegen een extra drankje buiten de deur doen etc. Hup, 15 Euro per keer bespaard.
- Marktplaats/facebook verkoopgroepen volgooien. Ik zit nu al op 85 Euro in een week.
- Minder luxe boodschappen doen. Tijd om weer minder te snacken, geen toetjes en ijsjes meer, geen duurdere drankjes en weer 'back to normal'. Het scheelt toch geld. 10-15 Euro per week denk ik.
- Ja zeggen. Als iemand aanbiedt iets te eten mee te nemen, of je spullen aanbiedt die je kunt gebruiken. Zo kreeg ik een winterjas voor m'n zoon, en een paar schoenen in de volgende maat. Zelfs een oude cdspeler kreeg ik toen mijn eigen kapot ging. Alleen maar omdat ik 'ja graag' zei. Dat bespaarde me een hoop geld.
- Geld overmaken naar je spaarrekening aan het begin van de maand. Als je weet wat ongeveer je uitgaven per maand zijn, kun je meteen zien wat je 'over zou moeten houden' elke maand. Maak dit bedrag meteen over. Neem je voor om uit te komen met het overgebleven bedrag.
- Bezig blijven. Als je bezig bent met sport of werk, of vrijwilligerswerk of met je kinderen of de schoonmaak, heb je minder tijd om geld uit te geven. Koop niet dat leuke plantje voor je huis, of een nieuw meubelstuk, die nieuwe schoenen zijn misschien ook niet echt nodig..toch?

Voel je je te goed voor tweedehands spullen, dan is het soms lastig besparen. (Al kom je met het vergelijken van prijzen ook soms een mooie besparing tegen) Iedereen mag daarin anders zijn natuurlijk. Toch kun je het misschien gewoon eens proberen. Als het niet bevalt om een tweedehands product te gebruiken kan je het altijd nog weg doen.

Zoals je ziet heeft het heel erg met je eigen keuzes te maken. Keuzes, keuzes, keuzes...
Wat wil je liever? Het saldo op je spaarrekening laten groeien, of elke dag ergens een cappuccino buiten de deur drinken? Als je al die kopjes koffie, snacks en etentjes buiten de deur bij elkaar optelt kom je vaak op een enorm bedrag. Per week, of per maand. Het kan motiverend werken om dit geld apart te zetten op je spaarrekening. Af en toe een blik op je groeiende spaarsaldo, en je weet weer waarom je ook alweer geen drankjes buiten de deur deed. Dat helpt!

Heb jij ook het gevoel dat er nog winst te behalen valt voor jouw spaargedrag? Vind jij het moeilijk om andere keuzes te maken zodat je geld overhoudt?


1 opmerking:

  1. Mooie focuspunten heb je....hier gaat de focus ook weer even naar sparen, aangezien er duurdere uitgaven aan zitten te komen.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!