vrijdag 12 februari 2016

Financiele doelen halen

Financiële doelen, leuk hoor, maar hoe haal ik ze? De meeste mensen zien op het eerste gezicht geen mogelijkheden om hun levensstijl aan te passen en extra geld over te houden voor hun doelen. Dit kan van alles zijn. Ergens voor sparen, of juist van schulden afkomen.
Iedere situatie is anders, maar in essentie kun je deze vier simpele stappen volgen.

  1. Omschrijf je financiële doel.
    Bijvoorbeeld roodstand wegwerken, uit de schulden komen, spaarpotje voor nood aanleggen, sparen voor die nieuwe keuken/auto/reis/studie kind/rijbewijs/huis. Schrijf het op, en hang het ergens in je huis. Goed zichtbaar op de wc of koelkast, of als je het liever privé houdt; in je slaapkamer.
  2. Minimaliseer je uitgaven.
    En dan bedoel ik echt grondig minimaliseren: schrappen wat je niet nodig hebt. Koop een paar maanden geen kleding, doe een tijd geen terrasjes, dure cadeaus of uit eten, knip je kinderen zelf, geen manicure/pedicure/haarextensions. Geen pakjes drinken en koekjes mee naar school. Water is gezond en goedkoop. Leef op een minimaal bedrag. Dat kan best een tijdje. Doe wat nodig is, en niet meer. Dat bespaart je heel veel geld, gegarandeerd! Denk bij elke uitgave: wat wil ik liever: dit ene kopen, of mijn financiële doel behalen?
  3. Stop de besparingen in je financiële doel.
    Gebruik alles wat je bespaart hebt met tip 2 meteen om af te lossen, om te sparen, of om die roodstand weg te werken. Dat gaat sneller dan je denkt, mits je tip 2 zorgvuldig toepast. Zet het opzij op de spaarrekening zodat je er niet meer aan durft te komen.
    Je kunt bij veel banken 'doelsparen', of iets vergelijkbaars. Een spaarrekening maken aan een doel en een bedrag gekoppeld. Dit motiveert extra, als je het balkje ziet opschuiven in de goede richting.
  4. Vergroot je inkomen
    Tijdelijk extra overwerken of een bijbaantje is prima. Je gezin moet er niet onder lijden natuurlijk, maar tijdelijk kan best wel wat opgevangen worden meestal. Verkoop spullen die je niet nodig hebt, niet meer gaat gebruiken of die veel geld waard zijn. Verkoop je talent of ruil met iemand. Jij maakt iemands huis schoon, en zij helpt jou met je belastingaangifte om maar wat te noemen. Verkoop af en toe wat van je bakkunsten aan vrienden, ga met je knutsels op de markt staan, of maak muziek in de stad. Alles wat je extra verdient, meteen aan je financiële doel besteden.
Als je deze tips doelgericht toepast, zul je sneller je doelen halen dan je nu denkt. Vaak kun je heel goed een tijd zuinig leven, als je weet waar je het voor doet. Het idee om de rest van je leven superzuinig te leven spreekt de meeste mensen absoluut niet aan. Dus kies ervoor om een tijdje te knallen (hard werken, weinig uitgeven) en dan ben je bij je doel.
Hoe haal jij je doelen?

4 opmerkingen:

  1. Goede blog! Toch denk ik dat er nog een stap voor stap 2 zit. Om te kunnen minimaliseren moet je eerst weten wat er binnen komt en wat er uit gaat. Overzicht hebben dus. Hiermee zou ik beginnen (stap 0). Dan gaan de volgende stappen een stuk makkelijker! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed punt. Ik ging ervan uit dat als je niet/minder uitgeeft, je sowieso overhoudt elke maand.
      Maar als je van cijfertjes en voorspellen houdt, is jouw idee zeker een aanrader. Dan zijn er 5 stappen :)

      Verwijderen
  2. Mooie tips! Ik doe inderdaad zoiets als dat, voor zover mogelijk. Ik schrap misschien niet alles, zeker niet als het om doelen gaat die ik niet binnen een overzienbare periode kan behalen (ik kan de kapper best een paar maanden overslaan, of een jaar niet naar de pedicure gaan, maar ik zou niet 20 jaar zo willen leven). Ik heb op het moment als screensaver op mijn telefoon ook een bericht dat me steeds wijst op de vraag of ik nu even kort iets wil of niet doe, of dat ik het langetermijndoel belangrijker vind. Op dit moment vind ik dat dus belangrijker en stort ik me volop op de autolening aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee van de screensaver!
      Ik houd er ook van als het 'behapbaar' is. Dus tijdelijk ontzien is prima. Levenslang ontzien liever niet ;)

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!