vrijdag 6 mei 2016

Het zakgeldspel

Toen mijn dochter 6 werd kreeg ze van ons het zakgeldspel. Ook kreeg ze vanaf dat moment elke zaterdag zakgeld.

Het zakgeldspel (merk: jumbo) die wij hebben is deze. Hij was een tijdje niet nieuw te krijgen, maar nu wel weer gelukkig. Ook kun je er soms tweedehands wel aan komen.
Ik vind het spel echt een aanrader, omdat het zoveel 'reallife' situaties nabootst.




Bij het zakgeldspel loop je met je pion over het bord. Bij aanvang krijg je zakgeld, en daarmee moet je dingen doen. Je kunt met de bus/metro of spullen kopen, je kunt geld storten op de bank, of rente laten uitkeren. Je kunt ook een ongeluk veroorzaken waardoor je moet betalen, of juist klusjes opknappen waardoor je extra zakgeld kunt verdienen.
Doel van het spel is om zo snel mogelijk 10 Euro op de bank te hebben om je nieuwe fiets te kunnen kopen, en daarbij moet je uit elk van de 4 type winkels een item hebben gekocht.
In het spel kun je zelf behoorlijk sturen wat je gaat doen bij elke beurt. De dobbelsteen heeft namelijk 1, 2, 3, 4 en * *. Bij * mag je zelf weten hoeveel stappen je zet, met een maximum van 4 stappen.

Het is geschikt voor 2-4 spelers, en vanaf 6 jaar. Het is wel handig als er een ouder meedoet, om de kaartjes te kunnen lezen en wat te begeleiden. Na groep 3 kunnen ze het zelf lezen en ook met elkaar spelen zonder hulp. Echt wel leuk en leerzaam!

Het leuke van dit spel vind ik dat het een klein beetje de realiteit nabootst. Er zijn zoveel mogelijkheden voor het zakgeld van je kind, en zo kunnen ze het een beetje visueel maken. Want rente ontvangen als je geld op de bank staat, vond ik lastig. Maar zo in het spel is het duidelijk voor de kinderen. Hoe meer geld je al hebt, hoe meer rente je krijgt. Je ziet het knijpertje opschuiven richting de 10 Euro. Hopelijk blijft de rente op de spaarrekening positief, ook in de toekomst, want dan bootst het de praktijk natuurlijk helemaal niet meer na..

Interesse? Je kunt het zakgeldspel hier kopen.

Ken jij dit spel? Ken je toevallig nog andere leuke geld-gerelateerde spellen voor kinderen?

4 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me een leuk en leerzaam spel voor mijn kinderen van 4 en 6 jaar oud. Ze krijgen ook elke zaterdag zakgeld. We hebben een afstreep kalender gemaakt en elke keer als er gespaard wordt dan mogen ze een vakje afstrepen. Als alle vakjes zijn afgestreept mogen ze iets van hun zakgeld kopen en leren ze al een beetje met geld om gaan. Dit spel zal ik even onthouden, is een leuk idee. Misschien voor een verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk spel, maar wat me bij ons kind van 11 steeds meer opvalt is dat het bewust maken van hoe je met geld omgaat en wat je er mee kunt doen meer doet dan elke week zakgeld geven. Ik vond gouden chocolademunten altijd lekker toen ik 6 was, omdat het zo blonk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je ziet het spel inderdaad veel op mp en kringloop. Meestal een slecht teken...

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!