maandag 15 augustus 2016

Budgetoverschrijding: uit eten

Wij zijn dol op terrasjes pakken, 'koffie plus' ergens drinken en uit eten. Dit vinden we heel erg leuk en gezellig. Ook als we zoveel jaar samen zijn, of zoveel jaar getrouwd gaan we graag uit eten of ergens een drankje met wat lekkers doen. Hiervoor overschrijden we dan ook erg vaak ons gestelde budget. (Oeps) Dit is geen enorm probleem, we kunnen het betalen. Enige nadeel is dat we natuurlijk minder hard kunnen sparen dan eigenlijk zou moeten kunnen. Ons budget is in die zin geen harde eis, geen must, maar een richtlijn waar we ons aan proberen te houden. Liefst nog lager uit proberen te komen.

We hebben een kwartaalbudget opgesteld voor uit eten, maar het is eigenlijk altijd op. Regelmatig zelfs eroverheen. Met een gezin even een terrasje pakken is zo 20 Euro, en soms nog meer. Even ergens lunchen met vijf personen gaat zo richting de 30, en dan doen we nog niet duur.

Soms gaan we met vrienden uit eten, of familie. Dit past eigenlijk nooit in het budget en zo gaat het van 'onvoorzien' af. Niet handig eigenlijk. Laatst een etentje ter ere van mijn broers verjaardag, een tijdje geleden ging man met zoonlief onderweg ergens eten omdat het al laat was. Na een uitje met een groep vrienden zouden we ook zo laat thuis zijn, bleek, dat we in een pannenkoekenrestaurant neerstreken. Allemaal superleuk, gezellig en de moeite waard. Maar in de excelsheet is het toch een beetje jammer.

De beste oplossing heb ik nog niet gevonden.. Hoe zou jij dit aanpakken?

14 opmerkingen:

  1. Het budget verhogen zodat je altijd binnen budget blijft. Blijkbaar vinden jullie dat belangrijk om te doen en genieten jullie ervan. Dus waarom niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben bang dat we er dan nog meer overheen gaan ;)

      Verwijderen
    2. Ik ben het helemaal met de reactie van Amandjuh88 eens. Het verhogen van dit potje is wel zo transparant, in plaats van et te compenseren uit een ander potje.

      Verwijderen
  2. Als je het in de Excel wilt hebben, dan zou ik er een potje voor maken. Ik houd daar zelf ook van en ben echt wel een beetje van 'erop letten', maar het is wel één van die dingen die ik, zolang we ze kunnen betalen, niet snel zal laten schieten. Ik zou er dan dus eerst budget voor reserveren, denk ik. En in ons geval denk ik dat ik het probeer te passen binnen het boodschappenbudget. Dat het ik op €300 gezet en ik hoop toch eigenlijk wel dat dat veel te veel is, aangezien ik zelf altijd met €80 uitkwam. Met z'n 2-en is duurder, en vriend is niet zo dol op water en thee als ik, maar dan nog zou daarin toch wel ruimte moeten zitten voor een etentje of 2-3 per maand (wat we ws toch niet doen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb er ook een potje voor. Wij zetten er zelfs 200 euro voor apart elke maand. Dat gebruiken we voor uit eten, maar ook voor andere uitstapjes en cadeautjes voor onszelf. En bv ook voor onze museumjaarkaarten. Het is ons Fun-budget. Nu is 200 wel heel veel misschien, de ene maand houden we ervan over, en de andere maand (deze bijvoorbeeld), gaan we er iets overheen. Over het jaar heen, komt het toch wel goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een flink fun-potje. Leuk zeg dat het kan! Zoveel hebben wij niet eens per kwartaal begroot, haha. Maar bij ons is het ook wel wat anders misschien, omdat we op 1 salaris leven. Krappere budgetten dus.

      Verwijderen
  4. Wij gaan er ook elke maand weer overheen. Maar dit is het enige budget waarbij ik het dan toch niet verhoog, omdat ik er dan inderdaad nog meer overheen ga...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar, haha. Ik weet het niet zeker of het zo zou gaan, maar ben bang van wel ;)

      Verwijderen
  5. Als je uiteten en terrasjes belangrijker vindt dat aflossen dan moet je daar ook gewoon meer geld aan uitgeven. Met andere kostenposten lukt het blijkbaar beter om binnen het budget te blijven. Misschien kijken of er op die andere budgetten nog wat te bezuinigen is?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij budgetteren het niet en sparen gewoon minder. We vinden het belangrijk om zulke dingen te ondernemen. Gezellig en je leeft nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Blijkbaar is het zo belangrijk voor jullie, dat je er meer geld voor moet opnemen. Wat 'Op naar een koophuis' ook zegt, het is belangrijk om ook nu te leven. Door hier wat extra's voor te doen kun je misschien leven met bezuinigingen op andere posten, waardoor je per saldo misschien evenveel spaart?

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!