woensdag 8 februari 2017

Kinderkleding en de kosten

Zoals je (vast) weet heb ik drie kinderen. Twee jongens en een meisje. Kledingtechnisch is dat natuurlijk helemaal niet handig, want alles van de oudste (meisje) kan ik niet meer doorgeven aan een van mijn andere kinderen. Ooit heb ik wel eens wat rompers en broeken kunnen doorgeven, maar sinds mijn meisje kan praten is het 'rok en jurk' dus dat valt niet meer te hergebruiken in ons huishouden.

Dan komt mijn oudste zoon, en van hem kan ik natuurlijk aan de jongste doorgeven. Ware het niet dat hij vrij vaak kledingstukken totaal op-draagt. Uit een hele kledingmaat houd ik nog wel een paar shirts over, en ondergoed etc. Maar de broeken zijn meestal op. Helemaal versleten op de knieën. Zelfde geldt voor schoenen. Dus ik heb best veel kleding steeds weer nodig.

Al moet ik toegeven dat ik voor de jongste nog bijna niks heb hoeven kopen de afgelopen 2,5 jaar. Hij kreeg de (goede) restanten van de oudste zoon, en hij kreeg van een neefje en wat anderen nog kleding. Dus tot nu toe is het nog goedkoop. Vanaf maat 104 wordt dat lastiger. Dat heb ik al gezien in de voorraad.

Hoe bepaal je hoeveel kleding je kinderen nodig hebben?
Dat vind ik zelf een lastige. Dochter heeft bijvoorbeeld 4 broeken, maar ze draagt er maximaal 1 per week. Dus in de volgende maten ga ik minder broeken meer kopen.
Mijn zoons maken kleding vrij snel vies, dus twee dagen hetzelfde dragen is niet altijd een optie. Ik denk dat je voor jongens wel minimaal 6 broeken en truien nodig hebt. Mits je twee keer per week een was draait waarin ze meegaan.

Hoeveel geld besteed ik aan kinderkleding?
Ik koop zoveel mogelijk tweedehands, op Koningsdag bijvoorbeeld. Soms een groot pakket op MP. Voor dochter lukt dat niet zo goed in de huidige maten. In grotere maten weer wel. Maillots en leggings zijn nauwelijks (mooi) tweedehands te krijgen, dus dat koop ik nieuw. Ik denk dat ik voor haar het meeste uitgeef aan kleding.

Soms krijg ik van vriendinnen met oudere zoons wat kleding. Daardoor hoef ik voor mijn zoon veel minder nieuw te kopen dan voor mijn dochter. Tweedehands kleding kopen werkt ook best wel goed. Ik heb bijvoorbeeld ik in de afgelopen jaren voor mijn kinderen alle winterjassen gekregen, of tweedehands gekocht. Ze hebben er allemaal twee per kind. Totaal heb ik er nog geen 15 Euro aan uitgegeven in de afgelopen drie jaar. Dus dat is toch echt heel netjes vind ik.

Schoenen koop ik wel nieuw. Voor elk kind een paar nieuw, en een extra paar tweedehands.
Hoeveel geven we per maand uit aan kinderkleding? Ik weet het niet precies. We hebben een budget van 75 Euro per maand, voor drie kinderen qua kleding maar ook voor luiers van de jongste. Ik weet dat ik op jaarbasis hier absoluut lager uitkom. Ik zal het eens nakijken of ik het precies kan achterhalen.

Wat besteed jij aan kleding voor je kinderen? Per maand of per jaar?

3 opmerkingen:

  1. Dat is heel netjes! Ik koop nauwelijks kleding. Nu draagt zoon 80/86, veel gekregen en ik koop ook veel tweedehands. Laatst wel schoenen gekocht. Ik denk dat ik niet eens aan 10 euro per maand kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat doen jullie goed. Hier is het voorlopig niet nodig om wat nieuws te kopen. We hebben erg veel kleertjes gekregen van de kraamvisite. Al vliegt ze wel door de eerste maatjes heen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat doen jullie goed. Hier is het voorlopig niet nodig om wat nieuws te kopen. We hebben erg veel kleertjes gekregen van de kraamvisite. Al vliegt ze wel door de eerste maatjes heen...

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!