maandag 24 april 2017

Koningsdag-tips

De afgelopen jaren heb ik vooral heel veel spullen gekocht op Koningsdag. Ik maakte er ook altijd een foto van en plaatste die op mijn blog, met de kosten erbij. Heel erg leuk om terug te lezen voor mezelf. Sommige items gebruik ik nog dagelijks.

In 2016 kocht ik voor 25,60 Euro, 24 items! Niet duur. Ik kocht een bakje met lego, en dat wordt momenteel echt dagelijks gebruikt. Hetzelfde geldt voor de playmobil. De winterjas voor dochter voor 2 Euro vind ik nog steeds mooi. Ze kan hem komende winter aan.
De twee kleine laptops zijn heel lang favoriet geweest, en zeker ook in de auto op weg naar vakantie. Inmiddels is er eentje overleden. Miskoop is toch wel die trui voor mezelf geweest. Die heb ik nooit aangehad. Hij was 0,50 Euro (valt mee). Ik denk dat ik 'm teveel vind kriebelen...



Van het jaar ervoor staat er ook een foto op mijn blog. Zo kocht ik in 2015 voor ongeveer 27,50 Euro spullen. Op de foto zie ik veel items die we nog vaak gebruiken. Zoals het tosti-ijzer, het opstapje voor de wasbak, de buitenverlichting en het dienblad (allemaal in 2019 nog elke dag in gebruik). De winterjas droeg mijn dochter de afgelopen winter nog, en de zomerjassen zijn helemaal opgebruikt.
Ik ben blijkbaar vooral heel goed in jassen kopen op de vrijmarkt. Want in 2015 kocht ik twee zomerjassen en een winterjas voor 5 Euro totaal.

Ik weet dat ik het jaar daarvoor ook een (merk)winterjas heb gekocht, voor 2,50 Euro en dat ik die nu via marktplaats heb verkocht voor 5 Euro. Dochter heeft hem twee winters kunnen dragen. Als dat geen koopje was!

TIPS

1. Koop winterjassen en zomerjassen voor je kinderen op de vrijmarkt. Je kunt er goed slagen voor een prikkie. Soms kocht ik ze met een vlekje, en onderhandelde daarover. Kreeg nog een paar euro korting. Of bijvoorbeeld korting omdat er een losse knoop aan zat.

2. Zorg ervoor dat je vroeg bent, en maak diverse rondjes. Soms valt iets de eerste keer niet op, maar de keer erna wel. Of ga later nog naar een andere vrijmarkt, meestal zijn er meerdere plekken met kleedjes.

3. Ga met iemand samen, dat is gezellig en soms helpt het met afdingen. "Vindt jij dit 3,00 Euro waard? Nee he?" En opeens krijg je het voor de helft ;) En die persoon kan ook helpen sjouwen, indien nodig..

4. Maak een lijstje voordat je gaat. Met maten die je nodig hebt voor je kinderen! Dus sandalen in maat 28, laarzen in maat 29 etc. Plus spullen die je zoekt en eventueel een maximale prijs. Dit is handig met zoeken en onderhandelen. Ik gebruik mijn lijstje altijd. Kom meestal met de helft thuis, en koop erbij nog een hoop andere dingen. Maar wat ik koop is nooit de verkeerde maat op deze manier.

5. Ik ben altijd meer tijd kwijt dan ik denk, dus neem wat water en een snack mee. Zo val je niet voor het meisje met de cupcakes. (die zijn er altijd!) Of moet je een goede ronde afbreken voor een drankje.

6. Tassen. Zorg voor voldoende tassen of eventueel een trolley als je flink wilt inslaan. Een rugtas helpt ook.

7. Kleingeld in contanten. Vrijmarkt betekent contant betalen. Zorg dus voor briefjes van 5, 10 en veel losse Euro's.

In 2017 ging ik dus aan de andere kant staan, als verkoper. Ik vond het tegenvallen. Dit jaar ben ik weer gewoon een koper!

Heb jij nog een tip?

3 opmerkingen:

  1. Ik kom er eigenlijk nooit, maar mooi dat je zo veel dingen weet te scoren voor weinig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is een trolly niet handig?
    Wat levert meer op, kopen of verkopen?
    Maak geldafspraken met de 2e man en laat die bij het kraampje staan, terwijl je zelf op strooptocht gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zou best willen, maar maak er een leuke dag van MET de kids ipv zonder.. dus vooral spelen en naar leuke dingen voor hen.. (dit jaar 2 eigen en 1 opvangkindje.. nog een aanvraag gehad voor opvang die dag maar vond 1 meer dan zat om de drukte in te gaan... )

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!