zaterdag 1 april 2017

Moestuin opgestart

Een aantal jaren maak ik al gebruik van mijn eigen kleine moestuintje. Ik heb een achtertuin met daarin een vierkante meter moestuin, plus nog een grote vaste bak van ongeveer hetzelfde formaat.

Andere jaren begin ik altijd braaf met inzaaien eind april, zodat ik ze vanaf half mei buiten kan zetten zonder kans op nachtvorst. Hierdoor had ik natuurlijk een vrij kort moestuinseizoen, en ook niet altijd een mooie opbrengst.

Grappig genoeg heb ik eind maart meestal nog geen zin om dingen voor te bereiden voor de moestuin, dus daarom vind ik het nooit een probleem om te wachten. Eenmaal in het echte voorjaar baal ik dan wel eens dat ik nog niet voorbereid was. Tja, eigen schuld natuurlijk.
Nu het opeens zo lekker weer was begon het toch te kriebelen, en besloot ik om eens te kijken wat ik nu al buiten zou kunnen zaaien.

Andijvie, wortel, sla en rode biet bijvoorbeeld. Daar had ik nog zaad of moestuintjes (van 2016) van liggen. Dus ik heb ze gewoon nu vast gezaaid in mijn vierkante moestuin. Mislukt het? Bijvoorbeeld door de kou of natheid. Geen enkel probleem, want ik kan het over een tijdje weer opnieuw inzaaien. Lukt het wel, dan heb ik hopelijk over een aantal weken al de eerste sla op mijn bordje liggen.

Eens kijken hoe deze aanpak werkt voor mij. Ik ben in elk geval op tijd begonnen.

Heb jij al wat gezaaid? Binnen, buiten of onder glas?


2 opmerkingen:

  1. Een vierkante meter moestuin. Is een leuk begin. Hoeveel peentjes heb je geoogst?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Totaal 2m2.
      Ik heb vorig jaar een heel slechte oogst gehad. 10 worteltjes maar niet lang of dik. Hopelijk dit jaar meer resultaat.
      Ik had wel veel cherrytomaten en redelijk wat courgette.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!