zondag 19 november 2017

Maandmenu boven weekmenu?

Van meerdere kanten hoor ik dat het handig is om een maandmenu te maken. Dit doen vooral mensen die bijvoorbeeld eens per twee weken boodschappen laten thuisbezorgen door een supermarkt/bezorgservice.

Zelf doen wij wekelijks boodschappen. Ik maak het lijstje, en manlief doet de boodschappen. Dit werkt heel goed voor ons gezin.

Nadeel voor mezelf is dat ik wel regelmatig lange tijd bezig ben met het lijstje. Kijken in de kast wat we nog hebben, en dan nog de diepvries of koelkast checken. Dan recepten opzoeken. Ik eet namelijk erg graag steeds iets nieuws. Hoewel wij natuurlijk ook wel onze favorieten hebben!

Om tijd te sparen wil ik het eens gaan proberen. Een maandmenu. Misschien kost het iets meer tijd, maar dan ben je ook voor een maand klaar. Ik denk dat ik dus 4 weken ga doen, en ook meteen de 4 boodschappenlijstjes maak. Daarna hoef ik alleen maar de lijstjes bij te werken met dingen als brood, yoghurt, kaas en eventuele aanbiedingen.
Ik betwijfel of het geld zal besparen, want je kunt geen rekening houden met groentes die in de aanbieding zijn natuurlijk. Hmm..

Heb jij nog gouden tips?

3 opmerkingen:

  1. Nee, helaas! Ik voel me prettig bij het overzicht dat ik houd bij een keer in de week boodschappen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik weet mn werkdagen niet eens zover vooruit.. dus nee.. hou liever rekening met de drukte van de dag (of er 4 kids zijn tot bijv 17.30 of maar 1 tot 16.00 maakt nogal uit...) en ook over er evt opvangkindjes mee eten wil ik graag weten als ik een weekmenu maak.. sowieso veel producten wekelijks nodig.. dus bestel sowieso wekelijks boodschappen.. zie t nut niet in van minder vaak boodschappen doen.. mn weekboodschappen bestelen werkt echt super perfect nu (en voor manlief ook, die zou gek worden ene week wel andere week niet langs jumbo... om het op te halen.. ik ga er geen 4 u voor thuis zitten nl :p )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi! Ken je de blog http://eenvoudigleven.blogspot.nl/ al? Teuni beschrijft in haar blog van 14 nov hoe ze altijd eens per maand de boodschappen laat bezorgen en er staat een linkje in van een van haar blogs waarin ze haar systeem precies uitlegt. Zeer tijdsbesparend denk ik. Zelf ben ik ook meer dat ik van spontaan hou en volgen wat zoal in de aanbieding is. Ik wil dus liever niet nu al weten wat ik dinsdag over 3 weken eet. Wat ik wel veel doe is allerlei groenten inslaan en vlees koop ik als het in de aanbieding is en bewaar in de vriezer. Vaak kan ik dan wel een week vooruit met maaltijden maar ik maak geen echte planning. Vroeger heb ik een paar keer een lijst bijgehouden van wat ik gekookt had de hele maand. Als ik dan geen inspiratie had keek ik terug op mijn lijst en had al snel iets bedacht. En als mijn oudste klaagde dat we alweer rijst/pasta/aardappeles aten (ze houdt ook van afwisseling) kon ik haar naar het lijstje verwijzen en had ik 'bewijs'dat dat echt niet zo was!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!