woensdag 1 november 2017

Snacks voor kinderen, duur?

Als je mij een beetje kent of hebt gevolgd, weet je dat ik besparen belangrijk vind. Maar dat niet alleen, ook gezondheid en milieu tellen bij mij mee in mijn aankopen en gedrag. Ik maak bewuste keuzes.

Wanneer ik zie of hoor wat kinderen meekrijgen naar school ben ik heel erg verbaasd. Het grootste deel van de klas krijgt elke dag een pakje drinken mee, en een koek voor in de pauze. Blijkbaar vindt de school het ook een beetje te gortig, en daarom is er een verplichte water-dag. Er zijn ook twee fruit-dagen, maar wat ik van mijn kinderen terughoor is dat lang niet iedereen zich daaraan houdt. Wat extra opvalt is dat kinderen die in moeilijke financiële situaties zitten juist altijd snacks en pakjes drinken meekrijgen. Terwijl daar dus echt wel wat winst op valt te behalen.
Bovendien 'moet' je toch ook elke dag wel een stuk fruit eten, dus die heb je dan maar vast binnen. Is mijn idee in elk geval.

Mijn kinderen krijgen een grote bidon water mee, en een stuk fruit voor de eerste pauze. In de lunchpauze opnieuw water, en een bak met boterhammen. Water is voor het gemak gratis, en een stuk fruit kost ongeveer 0,30 Euro per stuk.

Ik bedacht me dat dit ook wel veel geld moet schelen in de boodschappen. Stel dat je kind elke dag een pakje en een koekje meeneemt naar school? Daar krijg je ook een flinke afvalberg van, en het kost best wel wat geld.

Hoeveel kost dat?

Daarom even een simpel rekensommetje (ik reken nu voor een pauze per dag).

Stel je koopt de goedkoopste pakjes bij de Appie. Appeldrink, 10 stuks voor 1,19 Euro.
Daarnaast heb je nog koek nodig, bijvoorbeeld pauzekoeken. 6 portie-verpakkingen voor 1,19 Euro. Of eigen merk koekrepen, 5 voor 1,29 Euro.

Voor het gemak ben je aan drinken elke week 0,60 Euro kwijt. Aan koek ben je nog eens 1,29 Euro kwijt. Dus 1,89 Euro per week.


Natuurlijk weet ik wel dat de meeste ouders hun kind niet elke dag hetzelfde meegeven, en ook wel op de aanbiedingen letten. Toch lijkt het niet veel goedkoper te kunnen dan dit. Als je een beetje afwisselt qua merk dan ben je soms toch iets duurder uit lijkt het.

Vaker zie ik kinderen met Capri-Sun, dat is 10 pakjes voor 3,49 Euro. Tel daar de koekrepen bij op dan ben je al 3,04 Euro per week kwijt aan drinken en eten.

Er zijn totaal 40 weken school. Als je de helft van het jaar de goedkope variant doet, en de andere helft van het jaar de duurdere. Dan zit je op 20x3,04 = 60,80 Euro. Plus 20x1,89= 37,80.
Totaal 98,60 Euro per jaar aan pauzesnacks voor je kinderen.

Vergelijk dat met 60 Euro voor fruit en water (40x 1,50 Euro).

Ja, er valt dus wel wat winst te behalen. Een winst van slechts 40 Euro. Lang niet zoveel als ik had gedacht!

Maar als je rekent dat elk kind toch nog een stuk fruit zou moeten eten op een dag, dan is het natuurlijk extra kosten bovenop je noodzakelijke boodschappenbudget.
Toch is er vooral nog winst te behalen voor de gezondheid van je kind. Dat moet je ook niet verwaarlozen, maar valt niet in geld uit te drukken.

Heb jij wel eens uitgerekend wat de snacks voor je kinderen of jezelf aan extra geld kosten? Vind je dat de moeite waard of niet?

10 opmerkingen:

  1. De school die wij hebben uitgekozen is een 'lekker gezond school' waar elke dag water wordt gedronken en verplicht als tussendoortje fruit of groentes.

    Tsja, een pakje drinken en een kant en klare koek is misschien makkelijker. Ik heb tot nu toe vaak komkommer en snacktomaatjes meegegeven,dat vindt hij namelijk heerlijk. Als ie straks dagelijks naar school gaat (nu zijn het nog wendagen) dan zal het ook wel eens een banaan of een appeltje worden denk ik...

    Hoe dan ook: qua kosten vind ik het wel meevallen pauzekoeken,maar het is gewoon behoorlijk veel suiker voor zo'n kleintje. En ik ken mezelf: ik zou dan toch al snel voor gemak gaan. Dus ik ben blij met de extra stok achter de deur van school. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga voor een combinatie:
    Op maandag t/m donderdag: boterhammen / fruit of groente / 1 pakje drinken / 1 beker water met beetje diksap.
    Op vrijdag: 1 flesje drinken / 1 koekje
    Op warme dagen nog een extra bidon met water.
    Het gaat mij niet om de kosten, maar vooral om een balans tussen gezond, gemak en kinderen leren om een gezonde keuze te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fruit voor € 0,30 vind ik wat krap. Het kan, maar als je per ongeluk was eisen stelt aan het type fruit, of de herkomst, dan red je het niet met €0,30.

    Het is mooi dat scholen bewust met gezondheid omgaan. Ik vind het echter nog steeds een verantwoordelijkheid van de ouders. Verplichten vind ik dan ook wat ver gaan.
    Ik geef overigens vaak wel pakjes mee omdat ik klaar was met eeuwig lekkende bekers, stinkende bekers of vergeten bekers in tassen waardoor ze beschimmeld raakten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons krijgen ze 3x pw fruit op school, gratis.
    Ze krijgen elke dag een beker limonade en een pakje of capri son mee. De overige 2 dagen krijgen ze een koek mee.
    Ik schat dat ik wekelijks 4 euro kwijt ben hieraan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hier verplicht gezond elke dag. (best lastig nu er bij dochter kiezen getrokken zijn en ze lastig kan kauwen.. tips voor zachte maar gezonde dingen zijn welkom.. 10 plakjes komkommer krijgt ze nu nit meer op tijd op en een appel ook niet :( vandaag maar een danoontje erbij zodat t vult (huismerk) jongste krijgt wel vaak een pakje mee. water drinken ze thuis smormgens voor school en savonds bij t eten. maar eigenlijk zou t ook gewoon mee naar school moeten idd (bij jongste een week geprobeerd toen hij naar school ging maar helaas :p ) ook wel vaak ranja mee in een beker idd. t geld maak ik me dan weer niet zo druk om, we werken beide.. maar voor de gezondheid zou meer water wel goed zijn. gekke is dat ik heel de dag water, thee of koffie drink.. :p maar de kids houden er niet zo van, maar ja dat is gewenning eigenlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De peren zijn nu superzacht! En druiven door de midden gesneden kan ze bijna zo doorslikken!

      Verwijderen
  6. Mijn kinderen krijgen al jaren gewoon brood met zoet beleg (jam zonder suiker, appelstroop zonder suiker o.i.d.) voor het 10-uurtje en brood met hartig voor de lunch mee in een broodtrommel. Daarnaast een grote drinkfles met water met een klein beetje diksap voor de smaak. Als je een beetje oplet kan je prima drinkflessen kopen die niet lekken. Het fruit krijgen ze bij het ontbijt en als ze thuiskomen uit school.

    Lekker, gezond, goedkoop, goed voor het milieu en het belangrijkste: ze vinden het altijd prima en hebben zelfs suggesties wat er nog meer op het brood mee kan. Die worden natuurlijk ingewilligd want het moet wel gevarieerd blijven. Ook de oudste op de middelbare school heeft er totaal geen problemen mee om zelfgemaakte dingen mee te nemen.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij onze kinderen heeft het meegeven van fruit geen zin, dat vind ik geplet of rot weer terug in de tas. Thuis eten ze met wat aanmoediging wel wat fruit. Wat gaat er mee naar (de middelbare) school, een dopper met slappe limonade of water, pakje crackers (creamcrackers, of mini crackers of volkoren biscuitjes), bruin pistoletje met pindakaas of (smeer)kaas. Zoon zit op het mbo en neemt alleen af en toe brood mee. Op de kosten let ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had iedere dag pindakaas op brood, telkens weer.
    Op een gegeven moment vroeg een leerling aan me waarom ik toch altijd pindakaas op brood at, waarop ik zei dat mijn moeder die iedere morgen smeerde. Toen kreeg ik te horen; nou als ik zo'n moeder zou hebben dan dit en dat... etc.
    Ik heb ze toen maar verteld dat ik ze zelf smeerde.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!