zaterdag 10 maart 2018

Wanneer, welk afval ophalen?

Vind jij dat ook altijd een dingetje? Wanneer moet welke kliko nou worden buitengezet? Elke keer als jij uit het raam kijkt schrik je: vandaag oud papier? En als jouw buurman het dus verkeerd heeft gegokt, ben jij zijn vaste meeloper want je hebt geen idee van de ophaal data!

Nu moet ik zeggen dat het bij ons in Den Haag best overzichtelijk is. In onze wijk kun je alle restafval kwijt in ORAC's (ondergrondse restafval containers). Er staat er bij mij een voor de deur. Feitelijk net zo ver lopen vanaf de voordeur, als toen ik een eigen kliko in de tuin had staan.
Glasbak en een bak van het Leger des Heils zijn ook op loopafstand, dus ik woon hier goed.

Omdat ik in de zomer een moestuin heb, en een flinke druif- en braamstruik heb ik ook regelmatig groen afval. GFT dus. Daarnaast wil ik graag een beetje milieubewust leven dus ik scheid het meeste van mijn afval. Wij hebben dus een GFT container.
Deze is een makkie, want elke donderdag moet die zo vroeg mogelijk aan de weg. Dus als ik denk dat het donderdag is, gaat er meteen een klein alarm in m'n hoofd af voor die container. "Zet aan de straat- nu."




Voor oud papier hebben wij een flinke blauwe bak. Die wordt elke 4 weken geleegd op vrijdag. Alleen de vraag is, welke vrijdag? Uiteraard kun je niet simpel doortellen vanwege feestdagen en andere random wijzigingen. Wat doe je dan?

Welke bak, wanneer?
In andere steden of dorpen heb je soms nog plastic ophalen, of moet je kliko eens per twee weken aan de weg. Recept om in de war te raken!

Nu ontdekte ik (dankzij mijn vader) een handigheidje. Deze heet 'Afvalwijzer'. Hier kun je kijken of jouw gemeente erbij aangesloten is. Hoort hij erbij? Dan kun je meldingen krijgen in je agenda wanneer, welk afval wordt opgehaald in jouw straat. Je kunt zelf instellen wanneer je de melding wilt. Super handig!



Den Haag doet er trouwens niet aan mee (ahhh). Maar wees niet getreurd! Als je via je telefoon naar de website van de gemeente gaat en daar aangeeft dat je de huisvuilkalender wilt bekijken voor jouw straat, kun je een handige optie kiezen. Namelijk 'zet inzameldata in uw agenda'. En je kunt ook meldingen krijgen! Dus wie weet kan dat voor jouw gemeente ook. Ik vind het een aanrader en daarom deel ik het met je.

Hebben jullie ook zo'n afvalkalender op je telefoon?

p.s. Deze post is niet gesponsord. Ik ben zelf enthousiast. 

5 opmerkingen:

  1. Herkenbaar enthousiasme! Zonder die app zou het hier chronisch mis gaan en dat is onhandig, want de bakken worden te weinig geleegd om een keer te kunnen overslaan. Restafval en pmd om de 3 weken, gft om de week of om de twee weken afhankelijk van het seizoen en papier ongeveer maandelijks maar net niet helemaal. Kortom, zo nu en dan geeft m'n telefoon een piep en dan zet ik braaf de bak aan de straat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik hoef alleen maar aan het oud papier te denken, 3e vrijdag van de maand en kan het makkelijk online nazoeken als ik twijfel omdat er nog geen containers staan in de wijk :p
    afval gaat ondergronds dus hoef niet op dagen te letten, glas in de glasbak etc. dus alleen 1 x per maand t oud papier

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn ook heel blij met deze app!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik las dat in Den Haag de afvalkosten hoofdelijk worden verdeeld. Dat vind ik beter dan per gezin, individu of bepaalde eenheid. Hier zie je soms mensen met afvalzakken sjouwen naar gezamenlijke bakken die niet zijn afgesloten en behoren bij een wooneenheid of bejaardencentrum.
    Collega van me laat de GFT container in de zomer ongeleegd achter het huis staan, omdat die containers per beurt in rekening worden gebracht. Lekker luchtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben hier in het Noorden ook ondergrondse containers (te openen met een pasje). Goed te doen. Geen groenbakken - flats, hé - en het oud papier wordt in principe twee keer per maand opgehaald. Helaas werkt dat niet altijd: feestdagen en vakanties steken nog wel eens een spaak in het wiel. Gelukkig krijgen wij - na een jaar overslaan, je moest maar on-line kijken of naar de secretarie voor een uitdraai, en dat werkte kennelijk niet best - een papieren afvalwijzer in de bus. En dan zet ik trouw de papier-ophaaldata op mijn jaarkalender, ook zonder agenda-attendering kun je dat dus doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!